تبلیغات

اکنون نرم افزار حسابداری در همه شرکت ها وجود دارد. یک زمانی بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت می گفت "کاری می کند که روی هر میز یک کامپیوتر شخصی موجود باشد" . امروز رویای وی به حقیقت پیوسته است. برای نرم افزار حسابداری هم همین اتفاق افتاده است و تقریبا بر روی تمام کامپیوترهای شخصی ، نرم افزار حسابداری نصب است. 

اما چه معیارهایی برای خرید نرم افزار حسابداری باید مئ نظر داشت؟ مسلم است که هر شرکتی برای حساب و کتاب مالی خود دارای یک سری نیازهای عمومی است مانند ثبت سند حسابداری، دریافت و پرداخت وجه، عملیات چک ، انبارداری، فروش و CRM و .... ولی علاوه بر این نیازهای عمومی ، شرکت ها ممکن است دارای نیازهای خاص صنفی هم باشند. مثلا یک شرکت که در صنف چاپ است را با یک شرکت که در صنف مبل است مقایسه کنید. نیازهای خاص این دو نوع صنف کاملا با هم متفاوت است.

بنابراین کاملا منطقی است که باید هر شرکتی متناسب با نیازهای عمومی و خاص خود اقدام به خرید نرم افزار حسابداری نماید. در حال حاضر نرم افزار های حسابداری به صورتی طراحی و پیاده سازی شده اند که کاربر برای کار با آنها نیاز چندانی به دانستن علم حسابداری ندارد. اینگونه نرم افزارها برای ثبت سند حسابداری از عملیات مربوطه مانند فاکتور فروش ، فاکتور خرید و ... استفاده می کنند.

هر نرم افزار حسابداری دارای زیرسیستم‌هایی از قبیل ، حسابداری مالی، خزانه داری، انبار، فروش، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتری، دبیرخانه و اتوماسیون اداری و تولید و صنعتی و ... است. لازم است که بدانید برای کار خود نیاز به کدام یک از این زیر سیستم‌ها دارید و همچنین امکانات هر کدام چه باشد.

اگر شما یک شرکت بازرگانی هستید که به کار خرید و فروش کالا مشغول هستید حداقل به چهار نرم افزار حسابداری مالی ، نرم افزار خزانه داری ، نرم افزار انبار و حسابداری انبار و در نهایت نرم افزار فروش و پخش نیاز دارید. نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری CRM و نرم افزار حقوق و دستمزد هم می تواند برای شما مفید باشد.

اگر یک شرکت صنعتی و تولید کننده هستید علاوه بر نرم افزارهای بالا ، نرم افزار تولید و بهای تمام شده نیز برای کار شما مفید است.

علاوه بر موارد بالا معیارهای زیر را می توان در خرید نرم افزار حسابداری مد نظر قرار داد:

1- برای خرید نرم‌افزار با دیگران مشورت کنید.

بهترین افردای که می توانید با آنها مشورت کنید ، همکاران و هم صنفی های خودتان است. اگر کسب و کار شما پخش لوازم آرایشی و بهداشتی است ، از شرکت های پخش لوازم آرایشی و بهداشتی بپرسید که از چه نرم افزارهایی استفاده می کنند.  آیا نرم افزار حسابداری مورد استفاده آنها رضایت آنها را جلب کرده است. 

2- از قسمت های مختلف سازمان خود سوال کنید.
حتما در هنگام تهیه نرم افزار حسابداری با همکاران بخش های مختلف شرکت خودتان هماهنگ باشید. نرم افزار حسابداری که فقط جوابگوی بخشی از شرکت شما باشد و سایر بخش های ضعیف باشد برای سازمان شما مناسب نیست. بعدا ممکن است که بخش هاب مختلف شرکت ، اقدام به خرید نرم افزار خاص خود نمایند و شما چندین نرم افزار مختلف در بخش های شرکت خود داشته باشید که باعث ایجاد آشفتگی در اطلاعات و سپس کسب و کارتان خواهد شد.

3- از شرکتی خرید کنید که مشتریانی در صنف شما داشته اند.

از شرکتی که می خواهید نرم افزار بخرید بخواهید که حداقل 2 شرکت که کارشان با شما یکسان است را به عنوان مشتری راضی معرفی نمایند. با آن دو شرکت تماس بگیرید و درباره نرم افزار مربوطه از آنها سوال نمایید.

 

 

4- قبل از خرید نرم افزار نیازهای خاص خود را به شرکت اطلاع دهید.

قبل از خرید نرم افزار حسابداری ، بررسی کنید که نرم‌افزار قابلیت به روزرسانی و افزودن امکانات جدید خاص شما را داشته باشد. این نیازها را لیست کنید و قبل از خرید نرم افزار یه شرکت تولید کننده نرم افزار ارائه دهید و از وی بخواهید که مدت زمان و هزینه انجام این موارد خاص را به شما اطلاع دهد و اگر مناسب بود در متن قرارداد بیاورد. در ضمن پرداخت مبلغ قرارداد یا بخشی از آنرا منوط به انجام این امور قرار دهید.

5- نرم افزار حسابداری قابلیت خروجی اکسل را داشته باشد.

نرم‌افزار حسابداری که انتخاب می کنید باید خروجی اکسل داشته باشد و تمام گزارشات را بتواند در فایل اکسل به شما تحویل دهد. در ضمن نباید نسبت به نسخه آفیس شما محدودیتی داشته باشد. برخی نرم افزارها با یک نسخه آفیس کار می کنند ولی با نسخه های دیگر سازگاری ندارند.

6- نرم افزار حسابداری نباید محدودیتی در نصب روی سیستم عامل داشته باشد.

منظورم سیستم عامل ویندوز است. نرم افزار باید روی سیستم عامل های ویندوز که اکنون در بازار وجود دارند و بعدا خواهند آمد نصب و راه اندازی شود. اطمینان حاصل نمایید و همچنین در قرارداد لحاظ کنید که نرم افزار باید روی سیستم عامل های Xp و 7 و 10 و بالاتر که بعدا خواهد آمد نصب شود. در صورتی که نرم افزار حسابداری تحت وب می خرید باید روی اکثر مرورگرهای جدید به راحتی کار کند و محدودتی نداشته باشد.

7- سطوح دسترسی در نرم افزار حسابداری را جدی بگیرید

مسلما کلیه کارمندان شما به یک میزان اجازه دسترسی به ثبت و رویت اطلاعات را ندارند. کارمند جزء واحد حسابداری نباید به اندازه مدیر مالی خود به اسناد ثبت شده و گزارشات مالی دسترسی داشته باشد. همینطور یک فروشنده ساده به اندازه مدیر فروش خود. لذا به دنبال نرم‌افزاری باشید که بتواند دسترسی کاربران مختلف را به فرم‌ها و امکانات نرم افزار محدود کند.

 

+ نوشته شده توسط Babakrostami در چهارشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۰ بعد از ظهر، یک بازدید ، بدون دیدگاه
برای ثبت موجودی کالا در شرکت ها دو روش وجود دارد.

 

روش ثبت ادواری موجودی کالا (در اینجا بحث می شود)
روش ثبت دائمی موجودی کالا (در مقاله دیگری بحث می شود)
روش ثبت ادواری موجودی کالا :

درروش ثبت ادواری ، حساب موجودی کالادرطول دوره مالی گردش نداردو تا پایان دوره مالی ,تا قبل ازاصلاحات ,بدون تغییرباقی می ماند وسپس باانجام دوثبت اصلاحی ابتدا مبلغ موجودی کالا دراول دوره ازاین حساب حذف , سپس مبلغ موجودی کالای پایان دوره دراین حساب بدهکارمی شود.

امروزه با وجود نرم افزارهای حسابداری بسیار زیادی که در بازار وجود دارند ، معمولا از روش ثبت ادواری استفاده نمی شود و از ثبت دائمی موجودی کالا استفاده می شود.

سیستم ارزیابی ادواری موجودیها(Periodic Inventory system ):

در این سیستم مسائل انبارداری به صورت زیر است :

در اول دوره حساب معین موجودی کالا به میزان ارزش موجودی کالا در انبار بدهکار می شود.
هنگام خرید کالا، حساب معین خرید کالا بدهکار می شود و حساب معین موجودی کالا تغییری نمی کند.
هزینه های اضافی خرید کالا مانند حمل به حساب موجودی کالا گذاشته نمی شوند.
هنگام فروش و خروج کالا از انبار ، حساب موجودی انبار تغییر نمی کند.
بهای تمام شده کالای فروش رفته و موجودیهای پایان دوره انبار در پایان دوره مالی به هنگام تهیه صورتهای مالی محاسبه می شود.
در این روش موجودیهای آخر دوره شمارش شده و ارزش آن بر مبنای یکی از روشهای پذیرفته شده گردش بهای تمام شده تعیین می شود و حسابدارها با کسر کردن ارزش آن از بهای تمام شده کالای آماده برای فروش (که خود از موجودیهای اول دوره بعلاوه خرید طی دوره بدست می آید) بهای تمام شده کالای فروش رفته را محاسبه می نمایند:

ارزش کالای آماده برای فروش = ارزش موجودی در ابتدای دوره + خرید موجودی طی دوره

بهای تمام شده کالای فروش رفته = ارزش کالای آماده برای فروش منهای ارزش موجودی در پایان دوره

روشهای مختلف ارزیابی ادواری موجودیها به سه دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

1- روش اولین صادره از اولین وارده (FIFO)

2- روش اولین صادره از آخرین وارده (LIFO) (در حال حاضر قابل قبول نیست و نمی توان از آن استفاده نمود)

3- روش میانگین موزن (Weighted Average )

 

مثال: موجودی اول فروردین مساوی 20 واحد و بهای تمام شده یک واحد آن بالغ بر 100 ریال است. در طول این ماه 50 واحد از این کالا خریداری شده است که بشرح زیر می باشند که وارد انبار شده بودند:

 

تاریخ                           تعداد وارده  فی  مبلغ کل وارده  هزینه های حمل  

موجودی اول فروردین        20            100  2000      

خرید 11 فروردین             20            105  2100             100 ریال هزینه حمل

خرید 15 فروردین             10            110  1100             60 ریال هزینه حمل

خرید 30 فروردین             20            120  2400             150 ریال هزینه حمل


 

جمع                            70                    7600             310 ریال

 

 

 بنابراین تا حالا حسابها به صورت زیر در دفاتر ثبت شده اند:

حساب                  شرح                                 بدهکار                       بستانکار

موجودی کالا            موجودی اول دوره                  2000                     

حساب خرید کالا       خرید 11 فروردین                  2100

حساب خرید کالا       خرید 15 فروردین                  1100

 حساب خرید کالا      خرید 30 فروردین                  2400  

هزینه های حمل       جمع هزینه های حمل            310

 

توجه کنید که طرف حساب بستانکار در ثبت های بالا می تواند مختلف باشد که ما در اینجا ثبت نکرده ایم.


از 70 واحد کالای خریداری شده بالا، 40 واحد آن در طول فروردین  بفروش رفته است و 30 واحد از آن باقی مانده است صورت ریز فروشهای ماه بشرح زیر می باشد:

تاریخ                         تعداد صارده            فی              مبلغ کل صارده            

فروش 5 فروردین          10                      130             1300

فروش 12 فروردین         20                     130             2600

فروش 15 فروردین         5                       130             650

فروش 21 فروردین         5                       140              700


 

جمع                          40                                       5250

  

 

فروش های بالا دارای ثبت های خاص در حسابداری فروش هستند که مورد بحث ما نیست و قیمت های ذکر شده در جدول بالا هم نباید ما را گمراه کند و فکر کنیم که در حسابداری انبار تاثیری دارند زیرا آنها قیمت فروش هستند. حالا به بحث خود بر می گردیم.


شرکت فوق برای ارزیابی 30 واحد کالای خود که در انبار مانده است ناگزیر است از یکی از روشهای ادواری قیمت گذاری بهره جوید.

در اینجا ما به سه روش LIFO ، Weighted Average ، FIFO ، ارزش موجودی پایان دوره و به تبع آن بهای تمام شده کالای فروشی رفته و اثرات محاسبه سه روش بر سود آوری را محاسبه خواهیم کرد:

برای خواندن بقیه این مقاله و همچنین مقالات مشابه دیگر از طریق لینک زیر به وب سایت شرکت داده پردازان ارگس مراجعه نمایید.

 

روش های ثبت موجودی و تاثیر آن در سود (زیان) شرکت

 

+ نوشته شده توسط Babakrostami در دوشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۶ بعد از ظهر، یک بازدید ، بدون دیدگاه

بعد از فارغ التحصیلی ، موقع ورود به بازار کار حسابداری است. حق داریم. بعد از چند سال تحصیل در رشته حسابداری و یا رشته های مرتبط ، باید وارد بازار کار حسابداری شویم و از این راه امرار معاش کنیم.

معمولا اولین کار برای ورود به بازار کار، ارسال رزومه برای کارفرمایان است تا آنها با مطالعه رزومه کاری ما ، از ما برای مصاحبه شغلی دعوت کنند. حالا سوال اینجاست؟ چگونه رزومه کاری خود را تنظیم و برای کارفرما ارسال کنیم تا کارفرما را مجاب کنیم برای مصاحبه شغلی از ما دعوت به عمل بیاورد.

در این مقاله نکاتی را به صورت خلاصه خدمت شما عرض می کنیم و سپس فیلم آموزشی را معرفی می کنیم که تمام موارد ذکر شده را در خود دارد.

 

نکته اول در مورد رزومه نویسی مربوط به افرادی است که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و هنوز تجربه کار عملی ندارند. بیشتر روی سخن بنده در این مقاله با افرادی است که در رشته حسابداری و یا رشته های مرتبط با حسابداری درس خوانده اند و می خواهند برای پیدا کردن کار مناسب در زمینه حسابداری و مالی ، اقدام به ارسال رزومه کنند.

اول اینکه توصیه می شود که در طول دوران تحصیل، حتی اگر شده به صورت کارآموزی رایگان، در یک شرکت مشغول به کار شویم و کارهای حسابداری و یا مرتبط با حسابداری را در آن شرکت انجام دهیم. اینکار باعث می شود که شما در رزومه کاری خود ادعا کنید که مدتی به عنوان حسابدار در جایی مشغول به کار بوده اید و سابقه کار حسابداری دارید.

 

دوم اینکه سعی کنید با یک یا چند نرم افزار حسابداری کار کنید و با آنها آشنا شوید. نرم افزار های حسابداری معمولا شبیه هم هستند و خیلی تفاوتهای زیادی در نحوه ورود اطلاعات و یا گزارشگیری ندارند. ممکن است که در زمینه امکانات با هم متفاوت باشند ولی نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران را که با هم مقایسه می کنیم می بینیم همه آنها دارای امکاناتی از قبیل تعریف کدینگ حسابداری ، ثبت و اصلاح سند حسابداری و گزارشات حسابداری را دارند که شامل ترازنامه و دفاتر حسابداری و مرور حسابها و ... می باشد.

در همین سایت شرکت داده پردازان ارگس فیلم های آموزشی حسابداری همراه با آموزش نرم افزار حسابداری باتیس قرار داده شده است که می توانید به صورت رایگان از سایت دانلود کرده و از آنها استفاده نمایید. برا یدانلود رایگان فیلم های آموزش نرم افزار حسابداری باتیس به لینک زیر بروید:

دانلود رایگان فیلم آموزش نرم افزار حسابداری باتیس

سومین مورد ، نوشتن رزومه به صورت حرفه ای است. رزومه خود را شیک و با کلاس و با محتوای کامل برای کارفرما ارسال نمایید. اینکه رزومه باید دارای چه محتوایی باشد به صورت کامل در فیلم آموزشی اصول رزومه نویسی آمده است که در این مقاله لینک آنرا برای شما قرار خواهم داد ولی در اینجا به طور مختصر برای شما مواردی را می نویسم.

اولین قسمت رزومه را به مشخصات خود اختصاص دهید. مواردی از قبیل نام و نام خانوادگی – سن و سال – شماره تلفن و آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت

دومین قسمت رزومه را به سوابق تحصیلی خود اختصاص دهید. در این قسمت مدرک تحصیلی – رشته تحصیلی – گرایش رشته – نام دانشگاه – سال ورود و ... را مشخص نمایید.

در بخش سوم رزومه ، سوابق کاری خود را قرار دهید. در این قسمت باید بنویسید که چه شرکت هایی کار کرده اید و سمت شما در آن شرکت چه بوده است. آیا به عنوان مدیر مالی بوده اید و یا کاربر ساده نرم افزار حسابداری که فقط وظیفه ثبت فاکتور و سند حسابداری در نرم افزار حسابداری شرکت را به عهده داشته اید.

در بخش بعدی توانمندیهای تخصصی خود را ذکر می کنید. برای مثال در این قسمت تسلط و کار با نرم افزار حسابداری را می توانید ذکر کنید که یک امتیاز به حساب می آید. توانایی شما در کار با نرم افزارهای مرتبط با کار حسابداری مانند تسلط بر نرم افزار اکسل نیز امتیاز محسوب می شود.

در بخش بعدی توانمندیهای عمومی خود را می نویسید. مثلا تسلط بر انجام کار گروهی و مشارکت با بقیه قسمتهای سازمان

در بخش آخر رزومه نیز درخواست های خود از کارفرما را مطرح می کنید. مواردی مانند حقوق و مزایای درخواستی، یا محدودیت در زمان کار به خاطر مسائل مختلفی از قبیل دانشجو بودن و ...

امیدواریم که با رعایت نکاتی که در این مقاله به طور مختصر عنوان شد و دیدن فیلم آموزشی رایگان اصول رزومه نویسی که در سایت آموزش آنلاین شرکت داده پردازان ارگس قرار گرفته است بتوانید رزومه خوب و حرفه ای نوشته و برای کارفرما ارسال نمایید.

برای دیدن فیلم کامل "اصول رزومه نویسی" به صورت کاملا رایگان در وب سایت آموزش آنلاین شرکت داده پردازان ارگس روی لینک زیر کلیک نمایید.

ورودبه بازارکارمالی،اصول تنظیم رزومه حرفه ای

 

منبع : سایت شرکت داده پردازان ارگس

+ نوشته شده توسط Babakrostami در یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۴۳ بعد از ظهر، ۲ بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: رزومه نویسی، نرم افزار حسابداری، فیلم آموزش نرم افزار حسابداری

سایت طلوع فجر

سلام به شما دوست گرامی لطفا به سایت طلوع فجر مراجعه نمایید. امیدوارم سایت من به شما در رفع نیاز های پژوهشی و علمی از جمله مقالات و کتاب های خارجی کمک نماید.

هدف افزایش توانمندی دانشجویان و پژوهشگران کشور عزیزمان می باشد.

 و تا جای ممکن خدمتی در این زمینه به شما صاحبان علم می باشد.

 این سایت از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت نموده است.

 سعی بر این می باشد که تا جایی که امکان داشته باشد مطالب علمی و تحقیقاتی در سایت درج گردد

 این امکانات برای همیشه به رایگان در اختیار شما قرار می گیرند.

 اهدافی که سایت طلوع فجر را از سایر سایت های متمایز می کند:

 ارائه کاملا رایگان مقالات و کتب علمی برای همیشه.

 به روز بودن محتوای سایت در زمینه های پژوهشی.

 صفحه درخواست مقاله یا کتب به صورت رایگان برای همیشه.

 قرار گرفتن بروزترین مجله های علمی در سایت طلوع فجر.

 قرار گرفتن مقالات به روز از معتبرترین منابع علمی مثل ieee،  springer و بسیاری دیگر.

  مقالات سایت در زمینه های مهندسی، پزشکی و غیره می باشد. با این حال سعی ما بر این است که در تمامی رشته ها مقالات معتبر داشته باشیم.

 درباره من

 بابک رستمی

من بابک رستمی کارشناس ارشد کامپیوتر نرم افزار متخصص سئو هستم. تخصص سئو من در زمینه بهینه سازی سایت SEO، تبلیغ ایمیلی Email Marketing، مدیریت موتور های جستجو SEM می باشد.

 هدف من از تاسیس این سایت همانطور که در بالا اشاره شد.

 کمک به همه ی علاقه مندان به پیشرفت در زمینه تخصصی با کمک اطلاعات به روز دنیا می باشد.

 امیدوارم این تلاش مثمر ثمر واقع شود و باعث پیشرفت شما گردد.

 و دیگر نگران در دسترس نبودن منابع پژوهشی از جمله مقالات، ژورنال ها، کتاب های معتبر دنیا نباشید.

+ نوشته شده توسط Babakrostami در چهارشنبه، ۳ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۳:۵۷ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه
برچسب‌ها: دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله ieee، دانلود مقاله springer، درخواست رایگان مقاله علمی، دانلود مقاله

ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مقرر می دارد که اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و یا رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

 

در حالیکه اکثر قریب به اتفاق حسابداران در زمان شمول ماده 141 ق تجارت (فزونی زیان از 50 درصد سرمایه ) اقدام به افزایش سرمایه میکنند . که البته در این مورد قانون به عدم اجرای اینکار تصریح نکرده است .

 

برای افزایش سرمایه بایستی هیئت مدیره طی نامه ای به بازرس اصلی شرکت دلایل درخواست افزایش سرمایه را عنوان نماید و بازرس اصلی پس از تایید توجیه پذیر بودن افزایش سرمایه ، مراتب تایید خود را طی نامه ای به هیئئت مدیره اعلام نموده تا  افزایش سرمایه اجرائی شود

مثال – فرض کنید بر اساس مدارک و اسناد ثبت شده در نرم افزار حسابداری ، شرکت آلفا با سرمایه 1.000.000 ریال زیان انباشته ای به اندازه 560.000 ریال دارد . طبق مفاد ماده 141 باید نسبت به صدور سند زیر در نرم افزار حسابداری اقدام گردد : (این مبلغ حداقلی است که باید انجام شود که میتواند بیشتر از این هم باشد )

 

سرمایه                              120.000 بدهکار

سود و زیان انباشته                                    120.000 بستانکار

با ثبت این سند در نرم افزار حسابداری ، مانده سرمایه 880.000 ریال شده و مانده زیان هم 440.000 ریال که زیان انباشته دقیقا معادل 50 % سرمایه است . ولی اکثر حسابداران در نرم افزار حسابداری خود سندی می زنند که در آن مبلغ سرمایه را حداقل تا 1.120.000 ریال افزایش می دهند.

راههای افزایش سرمایه :

مثال – فرض کنید شرکتی میخواهد سرمایه خود را از 1.000.000 ریال به 10.000.000 ریال افزایش دهد.

1- از محل آورده سهامداران بصورت نقدی :

در این روش سهامدارن مبلغ افزایش سرمایه تصویب شده توسط مجمع را به حساب سپرده ای بنام شرکت با عنوان افزایش سرمایه واریز می نمایند . مراحل و شیوه صدور سند حسابداری در نرم افزار حسابداری شرکت به شرح زیر است :

 

الف – ثبت سند در نرم افزار حسابداری در زمان واریز وجه به حساب سپرده توسط سهامداران

موجودیهای نقدی                                            9.000.000 بدهکار

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران                        9.000.000 بستانکار

 

ب – ثبت سند در نرم افزار حسابداری در زمان دریافت روزنامه رسمی مبنی بر تایید افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکتها

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران            9.000.000  بدهکار

سرمایه                                                                                      9.000.000 بستانکار

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران بشرح زیر می باشد که بایستی طی نامه ای به اداره ثبت شرکتها تحویل گردد :

الف – درخواست افزایش سرمایه هیئت مدیره از بازرس اصلی شرکت به همراه توجیهات این درخواست .

ب - نامه تایید بازرس اصلی شرکت مبنی بر توجیه پذیر بودن افزایش سرمایه .

پ - آگهی دعوت از سهامداران جهت شرکت در افزایش سرمایه - این آگهی میتواند هم آگهی دعوت حضوری باشد هم چاپ آگهی در روزنامه کثیر الانتشار

ت – صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا اکثریت سهامداران رسیده باشد .

ث – لیست سهامداران حاضر در جلسه مجمع عمومی .

 

2-  از محل مطالبات حال شده سهامداران :

مطالبات حال شده سهامداران یا همان حسابهای پرداختنی به سهامداران می باشد که نیازی به واریز وجه توسط سهامداران

نمی باشد.

نکته : بعضی از حسابداران در زمانیکه سهامداران فاقد نقدینگی لازم جهت افزایش سرمایه باشند و از طرف دیگر مطالباتی که تکافوی افزایش سرمایه را کند، نداشته باشند با ترفندی اقدام به صدور سند حسابداری جهت بالا بردن مبلغ بدهی به صاحبان سهام می نمایند که به این ترتیب است :

سایر حسابها و اسناد دریافتنی از سهامداران            9.000.000 بدهکار

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران                                9.000.000 بستانکار 

 

در این روش در زمان دریافت روزنامه رسمی مبنی بر تایید افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکتها سند حسابداری زیر باید در نرم افزار حسابداری ثبت گردد:

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران             9.000.000 بدهکار

سرمایه                                                                                   9.000.000 بستانکار

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران بشرح زیر می باشد که بایستی طی نامه ای به اداره ثبت شرکتها تحویل گردد :

علاوه بر موارد مطرح شده در بند یک بایسی سند حسابداری که در آن حسابهای پرداختنی با سرمایه (معادل مبلغ افزایش سرمایه ) تهاتر شده باشد و به تایید اعضاء هیئت مدیره رسیده باشد را نیز به اداه ثبت شرکتها تقدیم نمود .

 

3- از محل تجدید ارزیابی دارائیها :

طبق استاندارد شماره 11 حسابداری ایران تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت مشهود مجاز است که در صورت اتخاذ این روش از طرف شرکت ، تجدید ارزیابی بایستی هر سه تا پنج سال تکرار شود که با توجه به تحمیل هزینه های قابل توجه به شرکت در انجام ارزیابی دارائیها ، شرکتها رقبتی به این عمل ندارند مگر اینکه مجبور به این کار باشند .

نکته : مبلغ تجدید ارزیابی یا همان درآمد غیر عملیاتی تحقق نیافته ناشی از تجدید ارزیابی دارائیها مستقیما تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه در قسمت حقوق صاحبان سهام و بعنوان بخشی از حقوق ایشان طبقه بندی شده و در صورت سود و زیان جامع انعکاس می یابد و در نتیجه در صورت سود و زیان سودی از این بابت شناسایی نمیشود . یعنی برای ثبت سند حسابداری در نرم افزار حسابداری :

دارائیهای ثابت مشهود             *****  بدهکار

مازاد تجدید ارزیابی دارائیها                   ***** بستانکار

 

لازم به ذکر است که در لایحه بودجه سال 1390 بیان شده اگر افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارائیهای استهلاک پذیر باشد ، سود مازاد تجدید ارزیابی دارائیها که به حساب افزایش سرمایه منظور میشود ، در سال ایجاد مشمول مالیات نیست اما تجدید ارزیابی دارائهای استهلاک پذیر موجب افزایش هزینه استهلاک در سالهای آتی شده و سود خالص را از طریق افزایش هزینه های سربار در بهای تمام شده کاهش می دهد که بازتاب این عمل افزایش هزینه استهلاک در سالهای آتی شده و جزو هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی می باشد . برای توضیح بیشتر به مثال زیر توجه فرمایید :

فرض کنید بر طبق اسناد حسابداری ثبت شده در نرم افزار حسابداری ، ماشین آلاتی را به بهای تمام شده 100.000 ریال در سالهای گذشته خریداری نمودیم و در سال جاری نسبت به تجدید ارزیابی آن اقدام نمودیم و مبلغ آن به 700.000 ریال افزایش یافته است . با توجه به این مثال مبلغ 600.000 ریال ناشی از تجدید ارزیابی در حساب حقوق صاحبان سهام موجود است که این مبلغ معاف از مالیات می باشد.

در سالهای آتی مبنای محاسبه استهلاک از مبلغ 100.000 ریال به 700.000 ریال تغییر نموده که هزینه استهلاک محاسبه شده برای 600.000 ریال مازاد جزو هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی می باشد .

 

در این روش در زمان دریافت روزنامه رسمی مبنی بر تایید افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکتها سند حسابداری زیر در نرم افزار حسابداری ثبت می شود.

مازاد تجدید ارزیابی دارائیها         *****  بدهکار

سرمایه                                                       ***** بستانکار

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه از محل دارائیهای تجدید ارزیابی شده بشرح زیر می باشد که بایستی طی نامه ای به اداره ثبت شرکتها تحویل گردد :

علاوه بر موارد مطرح شده در بند یک بایستی تاییدیه مبالغ تجدید ارزیابی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را نیز به اداه ثبت شرکتها تقدیم نمود .

 

4- افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته طرح توسعه در قالب سهام جایزه :

در این روش سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران می دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی باشد. در این حالت شرکت به دلیل اینکه سود انباشته قابل توجهی دارد، تصمیم می گیرد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خود را انجام دهد. در نهایت شرکت پس از افزایش سرمایه، سود سهمی (سهام جایزه) به سهامداران خود پرداخت می کند.

 

5- افزایش سرمایه از محل صرف سهام :

در این روش سهام تفاوت قیمت اسمی و قیمت فروش یک سهم توسط شرکت است. هنگامی که پذیره نویسی افزایش سرمایه بر اساس قیمت بازار سهم انجام می شود اصطلاحاً گفته می شود افزایش سرمایه از طریق صرف سهام انجام شده است. در این صورت این اضافه ارزش حاصل شده (مازاد قیمت بازار به قیمت اسمی) در ترازنامه ذیل حسابی تحت عنوان صرف سهام نشان می دهد. بنابراین صرف سهام از محل افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید به قیمتی بیش از قیمت اسمی حاصل می شود و از دیدگاه شرکت، جزء منابع تامین مالی محسوب می شود.

 

در ماده 160 قانون تجارت آمده است : شرکت می تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی بفروشد یا اینکه مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی سهم به عنوان اضافه ارزش سهم از خریدار دریافت کند. شرکت می تواند عواید حاصل از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوخته منتقل سازد یا نقداً بین صاحبان سهام سابق تقسیم کند یا در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق بدهد.

افزایش سرمایه با صرف سهام می تواند با صدور حق تقدم خرید سهام یا سلب حق تقدم از سهامدار موجود و عرضه عمومی سهم همراه باشد . معمولاً برای ایجاد جذابیت در پذیره نویسی، قیمت پذیره نویسی تا حدی کمتر از قیمت بازار یا همراه با تخفیف نسبت به قیمت بازار تعیین می شود. اما به هرحال به منظور تحقق کامل برنامه افزایش سرمایه با صرف ، شرکت بایستی برای باقیمانده احتمالی سهام پذیره نویسی نشده شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را که قبلاً متعهد شده اند، معرفی کند. پذیره نویسی سهام جدید در خارج از بورس انجام می شود و به آن کارمزد تعلق نمی گیرد.

 

نویسنده : شکیبایی

تنظیم برای سایت : مجتبی کمانکش

+ نوشته شده توسط Babakrostami در سه شنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۱۳ بعد از ظهر، بدون بازدید ، بدون دیدگاه

4 اصل از اصول حسابداری

هر حسابدار باید در ثبت های حسابداری خود از اصول حسابداری پیروی کند وگرنه گزارشات ارائه شده توسط وی ، مورد قبول سایر افراد این رشته واقع نمی شود. علاوه بر این وزارت دارایی نیز صورتهای مالی را که بر اساس این اصول ارائه شوند قبول می کند. در صورتی که در گزارشگیری حسابداری از یک اصول پذیرفته شده و مورد قبول همه استفاده نشود ، قابلیت مقایسه نخواهد داشت. این موارد را بنده در فیلم های آموزش حسابداری که در سایت برای دانلود قرار داده ام به تفصیل شرح داده ام. علاقمندان می توانند برای دانلود فایلهای آموزشی مذکور به آدرس زیر مراجعه نمایند. این فیلم آموزشی در 24 جلسه تهیه شده است که هم حسابداری و هم نرم افزار حسابداری باتیس را آموزش می دهد.

دانلود فیلم آموزشی حسابداری و نرم افزار حسابداری باتیس

اولین اصل از اصول حسابداری که در اینجا بحث می کنیم اصل بهای تمام شده تاریخی می باشد. طبق این اصل :

"بها مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام‎شده در دفاتر ثبت می‌گردند"

 

 منظور از بهای تمام‎شده هر دارایی ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. این اصل به زبان ساده می گوید بهای تمام شده هر دارایی اعم از کالا و دارایی ثابت برابر مبلغی است که ما برای آن کالا قرار است به صورت نقدی پرداخت کنیم باضافه تمام هزینه هایی که برای ورود آن کالا یا دارایی به انبار پرداخت‌ می کنیم. سایر هزینه های مالی به علت پرداخت اقساطی و ... جزء بهای تمام شده آن کالا به حساب نمی آید.

مثال 1 :  یک میز را به مبلغ 100 هزار تومان خریداری می کنیم. 10 هزار تومان هم تخفیف می گیریم. پس تا اینجا بهای تمام شده این کالا یا دارایی برای ما 90 هزار تومان شده است. حالا فرض کنیم که 5 هزار تومان هزینه باربری می دهیم تا این میز را به محل کار یا انبار برسانیم، در اینجا بهای تمام شده این میز برای ما 95 هزار تومان می شود.

حالا اگر با فروشنده به توافق برسیم که این 95 هزار تومان را به صورت دو قسط از ما بگیرد و درصدی سود روی آن با ما حساب کند، مثلا دو قسط 50 هزار تومان از ما بگیرد ، بهای تمام شده آن میز همان 95 هزار تومان است و 5 هزار تومان باقیمانده باید به عنوان هزینه مالی در دفاتر و یا نرم افزار حسابداریثبت شود.

این اصل حسابداری در عین امتیازات زیادی که دارد دارای معایبی نیز هست که یکی از آن معایب این استکه در کشورهایی که دارای تورم شدید هستند ، ارزش دارایی ها در صورتهای مالی به درستی منعکس نمی شود. مثلا این میز بعد از یکسال ممکن است که 200 هزارتومان ارزش داشته باشد ولی ما علاوه بر اینکه آنرا 95 هزار تومان ثبت کرده ایم ، استهلاک هم برای آن محاسبه می کنیم و ارزش دفتری آن کمتر از 95 هزارتومان است.

از مزایای این اصل می توان گفت که بهای تمام شده، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی، قابل اندازه‌گیری و قابل اتکاء است.

 

اصل دوم که در اینجا در مورد آن بحث می کنیم ، اصل تحقق درآمد است. این اصل را بنده در فیلم های آموزشی به صورت کامل توضیح داده ام. ولی در اینجا به صورت مختصر آنرا توضیح می دهم. در این اصل بحث بر سر این است که چه زمانی باید درآمد شناسایی و در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت گردد. طبق این اصل، و همچنین طبق استاندارد شماره 3 ، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در دفاتر و نرم افزار حسابداری زمانی است که که دو شرط زیر برقرار باشد:

اول اینکه مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد و دوم اینکه فرایند کسب سود کامل شده باشد.

(به زبان ساده ، زمانی باید در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری سند درآمد ثبت شود که کالا به مشتری تحویل داده شده باشد)

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق «روش فروش» شناسایی گردد. طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

مثال : یک نفر به مغازه ما مراجعه می کند و می خواهد یک ماشین حساب از ما بخرد. چند حالت ممکن است پیش بیاید.

اول اینکه ما ماشین حساب در مغازه موجود داریم و یک ماشین حساب به مشتری می دهیم در این لحظه درآمد محقق شده و باید در دفاتر و نرم افزار حسابداری سند فروش ماشین حساب ثبت گردد.

دوم اینکه ما ماشین حساب نداریم و به مشتری می گوییم که فردا برای دریافت ماشین حساب مراجعه کند. در این لحظه مشتری مبلغی به عنوان پیش پرداخت به ما می دهد. در این حالت درآمد محقق نشده است و ما نباید سند فروش در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت کنیم.

برای توضیحات تکمیلی به فیلم های آموزش حسابداری بنده مراجعه نمایید.


اصل تطابق (هم‎زمانی)

بر اساس اصل هم‎زمانی، هزینه‌های انجام‎شده برای ایجاد درآمد باید به حساب دوره‌ای که درآمد در آن تحصیل شده است منظور شود. به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق این اصل، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره جاری، به دلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورتهای مالی ثبت و گزارش می‌شوند.

 

اصل افشاء کامل

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.

 


برچسب‌ها: اصول حسابداری, نرم افزار حسابداری, ارگس
[ ] [ ] [ مهندس کمانکش ]

روش های ثبت موجودی و تاثیر آن در سود (زیان) شرکت

برای ثبت موجودی کالا در شرکت ها دو روش وجود دارد.

 

روش ثبت ادواری موجودی کالا (در اینجا بحث می شود)
روش ثبت دائمی موجودی کالا (در مقاله دیگری بحث می شود)
روش ثبت ادواری موجودی کالا :

درروش ثبت ادواری ، حساب موجودی کالادرطول دوره مالی گردش نداردو تا پایان دوره مالی ,تا قبل ازاصلاحات ,بدون تغییرباقی می ماند وسپس باانجام دوثبت اصلاحی ابتدا مبلغ موجودی کالا دراول دوره ازاین حساب حذف , سپس مبلغ موجودی کالای پایان دوره دراین حساب بدهکارمی شود.

امروزه با وجود نرم افزارهای حسابداری بسیار زیادی که در بازار وجود دارند ، معمولا از روش ثبت ادواری استفاده نمی شود و از ثبت دائمی موجودی کالا استفاده می شود.

سیستم ارزیابی ادواری موجودیها(Periodic Inventory system ):

در این سیستم مسائل انبارداری به صورت زیر است :

در اول دوره حساب معین موجودی کالا به میزان ارزش موجودی کالا در انبار بدهکار می شود.
هنگام خرید کالا، حساب معین خرید کالا بدهکار می شود و حساب معین موجودی کالا تغییری نمی کند.
هزینه های اضافی خرید کالا مانند حمل به حساب موجودی کالا گذاشته نمی شوند.
هنگام فروش و خروج کالا از انبار ، حساب موجودی انبار تغییر نمی کند.
بهای تمام شده کالای فروش رفته و موجودیهای پایان دوره انبار در پایان دوره مالی به هنگام تهیه صورتهای مالی محاسبه می شود.
در این روش موجودیهای آخر دوره شمارش شده و ارزش آن بر مبنای یکی از روشهای پذیرفته شده گردش بهای تمام شده تعیین می شود و حسابدارها با کسر کردن ارزش آن از بهای تمام شده کالای آماده برای فروش (که خود از موجودیهای اول دوره بعلاوه خرید طی دوره بدست می آید) بهای تمام شده کالای فروش رفته را محاسبه می نمایند:

ارزش کالای آماده برای فروش = ارزش موجودی در ابتدای دوره + خرید موجودی طی دوره

بهای تمام شده کالای فروش رفته = ارزش کالای آماده برای فروش منهای ارزش موجودی در پایان دوره

روشهای مختلف ارزیابی ادواری موجودیها به سه دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

1- روش اولین صادره از اولین وارده (FIFO)

2- روش اولین صادره از آخرین وارده (LIFO) (در حال حاضر قابل قبول نیست و نمی توان از آن استفاده نمود)

3- روش میانگین موزن (Weighted Average )

 

مثال: موجودی اول فروردین مساوی 20 واحد و بهای تمام شده یک واحد آن بالغ بر 100 ریال است. در طول این ماه 50 واحد از این کالا خریداری شده است که بشرح زیر می باشند که وارد انبار شده بودند:

 

تاریخ                           تعداد وارده  فی  مبلغ کل وارده  هزینه های حمل  

موجودی اول فروردین        20            100  2000      

خرید 11 فروردین             20            105  2100             100 ریال هزینه حمل

خرید 15 فروردین             10            110  1100             60 ریال هزینه حمل

خرید 30 فروردین             20            120  2400             150 ریال هزینه حمل


 

جمع                            70                    7600             310 ریال

 

 

 بنابراین تا حالا حسابها به صورت زیر در دفاتر ثبت شده اند:

حساب                  شرح                                 بدهکار                       بستانکار

موجودی کالا            موجودی اول دوره                  2000                     

حساب خرید کالا       خرید 11 فروردین                  2100

حساب خرید کالا       خرید 15 فروردین                  1100

 حساب خرید کالا      خرید 30 فروردین                  2400  

هزینه های حمل       جمع هزینه های حمل            310

 

توجه کنید که طرف حساب بستانکار در ثبت های بالا می تواند مختلف باشد که ما در اینجا ثبت نکرده ایم.


از 70 واحد کالای خریداری شده بالا، 40 واحد آن در طول فروردین  بفروش رفته است و 30 واحد از آن باقی مانده است صورت ریز فروشهای ماه بشرح زیر می باشد:

تاریخ                         تعداد صارده            فی              مبلغ کل صارده            

فروش 5 فروردین          10                      130             1300

فروش 12 فروردین         20                     130             2600

فروش 15 فروردین         5                       130             650

فروش 21 فروردین         5                       140              700


 

جمع                          40                                       5250

  

 

فروش های بالا دارای ثبت های خاص در حسابداری فروش هستند که مورد بحث ما نیست و قیمت های ذکر شده در جدول بالا هم نباید ما را گمراه کند و فکر کنیم که در حسابداری انبار تاثیری دارند زیرا آنها قیمت فروش هستند. حالا به بحث خود بر می گردیم.


شرکت فوق برای ارزیابی 30 واحد کالای خود که در انبار مانده است ناگزیر است از یکی از روشهای ادواری قیمت گذاری بهره جوید.

در اینجا ما به سه روش LIFO ، Weighted Average ، FIFO ، ارزش موجودی پایان دوره و به تبع آن بهای تمام شده کالای فروشی رفته و اثرات محاسبه سه روش بر سود آوری را محاسبه خواهیم کرد:

برای خواندن بقیه این مقاله و همچنین مقالات مشابه دیگر از طریق لینک زیر به وب سایت شرکت داده پردازان ارگس مراجعه نمایید.

 

روش های ثبت موجودی و تاثیر آن در سود (زیان) شرکت

 


برچسب‌ها: ثبت ادواری موجودی کالا, نرم افزار حسابداری, ارگس
[ ] [ ] [ مهندس کمانکش ]

رزومه نویسی ،کارآموزی و یادگیری نرم افزار حسابداری

بعد از فارغ التحصیلی ، موقع ورود به بازار کار حسابداری است. حق داریم. بعد از چند سال تحصیل در رشته حسابداری و یا رشته های مرتبط ، باید وارد بازار کار حسابداری شویم و از این راه امرار معاش کنیم.

معمولا اولین کار برای ورود به بازار کار، ارسال رزومه برای کارفرمایان است تا آنها با مطالعه رزومه کاری ما ، از ما برای مصاحبه شغلی دعوت کنند. حالا سوال اینجاست؟ چگونه رزومه کاری خود را تنظیم و برای کارفرما ارسال کنیم تا کارفرما را مجاب کنیم برای مصاحبه شغلی از ما دعوت به عمل بیاورد.

در این مقاله نکاتی را به صورت خلاصه خدمت شما عرض می کنیم و سپس فیلم آموزشی را معرفی می کنیم که تمام موارد ذکر شده را در خود دارد.

 

نکته اول در مورد رزومه نویسی مربوط به افرادی است که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و هنوز تجربه کار عملی ندارند. بیشتر روی سخن بنده در این مقاله با افرادی است که در رشته حسابداری و یا رشته های مرتبط با حسابداری درس خوانده اند و می خواهند برای پیدا کردن کار مناسب در زمینه حسابداری و مالی ، اقدام به ارسال رزومه کنند.

اول اینکه توصیه می شود که در طول دوران تحصیل، حتی اگر شده به صورت کارآموزی رایگان، در یک شرکت مشغول به کار شویم و کارهای حسابداری و یا مرتبط با حسابداری را در آن شرکت انجام دهیم. اینکار باعث می شود که شما در رزومه کاری خود ادعا کنید که مدتی به عنوان حسابدار در جایی مشغول به کار بوده اید و سابقه کار حسابداری دارید.

 

دوم اینکه سعی کنید با یک یا چند نرم افزار حسابداری کار کنید و با آنها آشنا شوید. نرم افزار های حسابداری معمولا شبیه هم هستند و خیلی تفاوتهای زیادی در نحوه ورود اطلاعات و یا گزارشگیری ندارند. ممکن است که در زمینه امکانات با هم متفاوت باشند ولی نرم افزار های حسابداری موجود در بازار ایران را که با هم مقایسه می کنیم می بینیم همه آنها دارای امکاناتی از قبیل تعریف کدینگ حسابداری ، ثبت و اصلاح سند حسابداری و گزارشات حسابداری را دارند که شامل ترازنامه و دفاتر حسابداری و مرور حسابها و ... می باشد.

در همین سایت شرکت داده پردازان ارگس فیلم های آموزشی حسابداری همراه با آموزش نرم افزار حسابداری باتیس قرار داده شده است که می توانید به صورت رایگان از سایت دانلود کرده و از آنها استفاده نمایید. برا یدانلود رایگان فیلم های آموزش نرم افزار حسابداری باتیس به لینک زیر بروید:

دانلود رایگان فیلم آموزش نرم افزار حسابداری باتیس

سومین مورد ، نوشتن رزومه به صورت حرفه ای است. رزومه خود را شیک و با کلاس و با محتوای کامل برای کارفرما ارسال نمایید. اینکه رزومه باید دارای چه محتوایی باشد به صورت کامل در فیلم آموزشی اصول رزومه نویسی آمده است که در این مقاله لینک آنرا برای شما قرار خواهم داد ولی در اینجا به طور مختصر برای شما مواردی را می نویسم.

اولین قسمت رزومه را به مشخصات خود اختصاص دهید. مواردی از قبیل نام و نام خانوادگی – سن و سال – شماره تلفن و آدرس ایمیل و آدرس محل سکونت

دومین قسمت رزومه را به سوابق تحصیلی خود اختصاص دهید. در این قسمت مدرک تحصیلی – رشته تحصیلی – گرایش رشته – نام دانشگاه – سال ورود و ... را مشخص نمایید.

در بخش سوم رزومه ، سوابق کاری خود را قرار دهید. در این قسمت باید بنویسید که چه شرکت هایی کار کرده اید و سمت شما در آن شرکت چه بوده است. آیا به عنوان مدیر مالی بوده اید و یا کاربر ساده نرم افزار حسابداری که فقط وظیفه ثبت فاکتور و سند حسابداری در نرم افزار حسابداری شرکت را به عهده داشته اید.

در بخش بعدی توانمندیهای تخصصی خود را ذکر می کنید. برای مثال در این قسمت تسلط و کار با نرم افزار حسابداری را می توانید ذکر کنید که یک امتیاز به حساب می آید. توانایی شما در کار با نرم افزارهای مرتبط با کار حسابداری مانند تسلط بر نرم افزار اکسل نیز امتیاز محسوب می شود.

در بخش بعدی توانمندیهای عمومی خود را می نویسید. مثلا تسلط بر انجام کار گروهی و مشارکت با بقیه قسمتهای سازمان

در بخش آخر رزومه نیز درخواست های خود از کارفرما را مطرح می کنید. مواردی مانند حقوق و مزایای درخواستی، یا محدودیت در زمان کار به خاطر مسائل مختلفی از قبیل دانشجو بودن و ...

امیدواریم که با رعایت نکاتی که در این مقاله به طور مختصر عنوان شد و دیدن فیلم آموزشی رایگان اصول رزومه نویسی که در سایت آموزش آنلاین شرکت داده پردازان ارگس قرار گرفته است بتوانید رزومه خوب و حرفه ای نوشته و برای کارفرما ارسال نمایید.

برای دیدن فیلم کامل "اصول رزومه نویسی" به صورت کاملا رایگان در وب سایت آموزش آنلاین شرکت داده پردازان ارگس روی لینک زیر کلیک نمایید.

ورودبه بازارکارمالی،اصول تنظیم رزومه حرفه ای

 

منبع : سایت شرکت داده پردازان ارگس

 


برچسب‌ها: رزومه نویسی, نرم افزار حسابداری, فیلم آموزش نرم افزار حسابداری
[ ] [ ] [ مهندس کمانکش ]

نکات افزایش سرمایه برای حسابداران

ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مقرر می دارد که اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و یا رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

 

در حالیکه اکثر قریب به اتفاق حسابداران در زمان شمول ماده 141 ق تجارت (فزونی زیان از 50 درصد سرمایه ) اقدام به افزایش سرمایه میکنند . که البته در این مورد قانون به عدم اجرای اینکار تصریح نکرده است .

 

برای افزایش سرمایه بایستی هیئت مدیره طی نامه ای به بازرس اصلی شرکت دلایل درخواست افزایش سرمایه را عنوان نماید و بازرس اصلی پس از تایید توجیه پذیر بودن افزایش سرمایه ، مراتب تایید خود را طی نامه ای به هیئئت مدیره اعلام نموده تا  افزایش سرمایه اجرائی شود

مثال – فرض کنید بر اساس مدارک و اسناد ثبت شده در نرم افزار حسابداری ، شرکت آلفا با سرمایه 1.000.000 ریال زیان انباشته ای به اندازه 560.000 ریال دارد . طبق مفاد ماده 141 باید نسبت به صدور سند زیر در نرم افزار حسابداری اقدام گردد : (این مبلغ حداقلی است که باید انجام شود که میتواند بیشتر از این هم باشد )

 

سرمایه                              120.000 بدهکار

سود و زیان انباشته                                    120.000 بستانکار

با ثبت این سند در نرم افزار حسابداری ، مانده سرمایه 880.000 ریال شده و مانده زیان هم 440.000 ریال که زیان انباشته دقیقا معادل 50 % سرمایه است . ولی اکثر حسابداران در نرم افزار حسابداری خود سندی می زنند که در آن مبلغ سرمایه را حداقل تا 1.120.000 ریال افزایش می دهند.

راههای افزایش سرمایه :

مثال – فرض کنید شرکتی میخواهد سرمایه خود را از 1.000.000 ریال به 10.000.000 ریال افزایش دهد.

1- از محل آورده سهامداران بصورت نقدی :

در این روش سهامدارن مبلغ افزایش سرمایه تصویب شده توسط مجمع را به حساب سپرده ای بنام شرکت با عنوان افزایش سرمایه واریز می نمایند . مراحل و شیوه صدور سند حسابداری در نرم افزار حسابداری شرکت به شرح زیر است :

 

الف – ثبت سند در نرم افزار حسابداری در زمان واریز وجه به حساب سپرده توسط سهامداران

موجودیهای نقدی                                            9.000.000 بدهکار

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران                        9.000.000 بستانکار

 

ب – ثبت سند در نرم افزار حسابداری در زمان دریافت روزنامه رسمی مبنی بر تایید افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکتها

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران            9.000.000  بدهکار

سرمایه                                                                                      9.000.000 بستانکار

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران بشرح زیر می باشد که بایستی طی نامه ای به اداره ثبت شرکتها تحویل گردد :

الف – درخواست افزایش سرمایه هیئت مدیره از بازرس اصلی شرکت به همراه توجیهات این درخواست .

ب - نامه تایید بازرس اصلی شرکت مبنی بر توجیه پذیر بودن افزایش سرمایه .

پ - آگهی دعوت از سهامداران جهت شرکت در افزایش سرمایه - این آگهی میتواند هم آگهی دعوت حضوری باشد هم چاپ آگهی در روزنامه کثیر الانتشار

ت – صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا اکثریت سهامداران رسیده باشد .

ث – لیست سهامداران حاضر در جلسه مجمع عمومی .

 

2-  از محل مطالبات حال شده سهامداران :

مطالبات حال شده سهامداران یا همان حسابهای پرداختنی به سهامداران می باشد که نیازی به واریز وجه توسط سهامداران

نمی باشد.

نکته : بعضی از حسابداران در زمانیکه سهامداران فاقد نقدینگی لازم جهت افزایش سرمایه باشند و از طرف دیگر مطالباتی که تکافوی افزایش سرمایه را کند، نداشته باشند با ترفندی اقدام به صدور سند حسابداری جهت بالا بردن مبلغ بدهی به صاحبان سهام می نمایند که به این ترتیب است :

سایر حسابها و اسناد دریافتنی از سهامداران            9.000.000 بدهکار

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران                                9.000.000 بستانکار 

 

در این روش در زمان دریافت روزنامه رسمی مبنی بر تایید افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکتها سند حسابداری زیر باید در نرم افزار حسابداری ثبت گردد:

سایر حسابها و اسناد پرداختنی به سهامداران             9.000.000 بدهکار

سرمایه                                                                                   9.000.000 بستانکار

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران بشرح زیر می باشد که بایستی طی نامه ای به اداره ثبت شرکتها تحویل گردد :

علاوه بر موارد مطرح شده در بند یک بایسی سند حسابداری که در آن حسابهای پرداختنی با سرمایه (معادل مبلغ افزایش سرمایه ) تهاتر شده باشد و به تایید اعضاء هیئت مدیره رسیده باشد را نیز به اداه ثبت شرکتها تقدیم نمود .

 

3- از محل تجدید ارزیابی دارائیها :

طبق استاندارد شماره 11 حسابداری ایران تجدید ارزیابی دارائیهای ثابت مشهود مجاز است که در صورت اتخاذ این روش از طرف شرکت ، تجدید ارزیابی بایستی هر سه تا پنج سال تکرار شود که با توجه به تحمیل هزینه های قابل توجه به شرکت در انجام ارزیابی دارائیها ، شرکتها رقبتی به این عمل ندارند مگر اینکه مجبور به این کار باشند .

نکته : مبلغ تجدید ارزیابی یا همان درآمد غیر عملیاتی تحقق نیافته ناشی از تجدید ارزیابی دارائیها مستقیما تحت عنوان مازاد تجدید ارزیابی ثبت و در ترازنامه در قسمت حقوق صاحبان سهام و بعنوان بخشی از حقوق ایشان طبقه بندی شده و در صورت سود و زیان جامع انعکاس می یابد و در نتیجه در صورت سود و زیان سودی از این بابت شناسایی نمیشود . یعنی برای ثبت سند حسابداری در نرم افزار حسابداری :

دارائیهای ثابت مشهود             *****  بدهکار

مازاد تجدید ارزیابی دارائیها                   ***** بستانکار

 

لازم به ذکر است که در لایحه بودجه سال 1390 بیان شده اگر افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارائیهای استهلاک پذیر باشد ، سود مازاد تجدید ارزیابی دارائیها که به حساب افزایش سرمایه منظور میشود ، در سال ایجاد مشمول مالیات نیست اما تجدید ارزیابی دارائهای استهلاک پذیر موجب افزایش هزینه استهلاک در سالهای آتی شده و سود خالص را از طریق افزایش هزینه های سربار در بهای تمام شده کاهش می دهد که بازتاب این عمل افزایش هزینه استهلاک در سالهای آتی شده و جزو هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی می باشد . برای توضیح بیشتر به مثال زیر توجه فرمایید :

فرض کنید بر طبق اسناد حسابداری ثبت شده در نرم افزار حسابداری ، ماشین آلاتی را به بهای تمام شده 100.000 ریال در سالهای گذشته خریداری نمودیم و در سال جاری نسبت به تجدید ارزیابی آن اقدام نمودیم و مبلغ آن به 700.000 ریال افزایش یافته است . با توجه به این مثال مبلغ 600.000 ریال ناشی از تجدید ارزیابی در حساب حقوق صاحبان سهام موجود است که این مبلغ معاف از مالیات می باشد.

در سالهای آتی مبنای محاسبه استهلاک از مبلغ 100.000 ریال به 700.000 ریال تغییر نموده که هزینه استهلاک محاسبه شده برای 600.000 ریال مازاد جزو هزینه های غیر قابل قبول مالیاتی می باشد .

 

در این روش در زمان دریافت روزنامه رسمی مبنی بر تایید افزایش سرمایه توسط اداره ثبت شرکتها سند حسابداری زیر در نرم افزار حسابداری ثبت می شود.

مازاد تجدید ارزیابی دارائیها         *****  بدهکار

سرمایه                                                       ***** بستانکار

 

مدارک لازم برای افزایش سرمایه از محل دارائیهای تجدید ارزیابی شده بشرح زیر می باشد که بایستی طی نامه ای به اداره ثبت شرکتها تحویل گردد :

علاوه بر موارد مطرح شده در بند یک بایستی تاییدیه مبالغ تجدید ارزیابی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را نیز به اداه ثبت شرکتها تقدیم نمود .

 

4- افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته طرح توسعه در قالب سهام جایزه :

در این روش سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران می دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی باشد. در این حالت شرکت به دلیل اینکه سود انباشته قابل توجهی دارد، تصمیم می گیرد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خود را انجام دهد. در نهایت شرکت پس از افزایش سرمایه، سود سهمی (سهام جایزه) به سهامداران خود پرداخت می کند.

 

5- افزایش سرمایه از محل صرف سهام :

در این روش سهام تفاوت قیمت اسمی و قیمت فروش یک سهم توسط شرکت است. هنگامی که پذیره نویسی افزایش سرمایه بر اساس قیمت بازار سهم انجام می شود اصطلاحاً گفته می شود افزایش سرمایه از طریق صرف سهام انجام شده است. در این صورت این اضافه ارزش حاصل شده (مازاد قیمت بازار به قیمت اسمی) در ترازنامه ذیل حسابی تحت عنوان صرف سهام نشان می دهد. بنابراین صرف سهام از محل افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید به قیمتی بیش از قیمت اسمی حاصل می شود و از دیدگاه شرکت، جزء منابع تامین مالی محسوب می شود.

 

در ماده 160 قانون تجارت آمده است : شرکت می تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی بفروشد یا اینکه مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی سهم به عنوان اضافه ارزش سهم از خریدار دریافت کند. شرکت می تواند عواید حاصل از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوخته منتقل سازد یا نقداً بین صاحبان سهام سابق تقسیم کند یا در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق بدهد.

افزایش سرمایه با صرف سهام می تواند با صدور حق تقدم خرید سهام یا سلب حق تقدم از سهامدار موجود و عرضه عمومی سهم همراه باشد . معمولاً برای ایجاد جذابیت در پذیره نویسی، قیمت پذیره نویسی تا حدی کمتر از قیمت بازار یا همراه با تخفیف نسبت به قیمت بازار تعیین می شود. اما به هرحال به منظور تحقق کامل برنامه افزایش سرمایه با صرف ، شرکت بایستی برای باقیمانده احتمالی سهام پذیره نویسی نشده شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی را که قبلاً متعهد شده اند، معرفی کند. پذیره نویسی سهام جدید در خارج از بورس انجام می شود و به آن کارمزد تعلق نمی گیرد.

 

نویسنده : شکیبایی

تنظیم برای سایت : مجتبی کمانکش


برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری, استانداردهای حسابداری, افزایش سرمایه
[ ] [ ] [ مهندس کمانکش ]

آشنایی با رشته حسابداری

حسابداری عبارتست از فن طبقه بندی، ثبت و تجزیه و تحلیل در آمدها و هزینه های یک بنگاه اقتصادی. به عبارت دیگر حسابداری عبارتست از شناسایی و ثبت رویدادهای مالی یک بنگاه اقتصادی و سپس گزارش دادن به استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری.

 

این اطلاعات باید به موقع در اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند بر مبنای این اطلاعات تصمیمات  صحیح و دقیق برای کسب و کار خود اتخاذ کنند. بنابراین حسابداری نقش مهمی را در سیستم اقتصادی و اجتماعی هر جامعه ای ایفا می کند.

حسابداری

 در دنیای متغیر بازرگانی و صنعتی، نقش حسابداری عملاً و به تدریج تکامل پیدا کرده است. و علاوه بر وظیفه کنترل که نتیجه بسیار طبیعی کار حسابداری است، در مؤسسات اقتصادی با برنامه ریزی بازرگانی و پیش بینی های اقتصادی نیز نقش مهمی را بر عهده گرفته است.

 

این رشته رکن اصلی نظام اطلاع رسانی مالی و اقتصادی هر جامعه به شمار می رود.

 

گرایشها

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام تحصیل می‌توانند در سطوح مختلف و شاخه‌های متفاوت عهده دار انجام امور مالی گردند که شرح آن چنین است:

* حسابداری

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه‌های زیر مشغول کار شوند:

حسابداری مالیدر کلیه شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی.

حسابداری بهای تمام شدهدر کلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی.

حسابداری دولتی: در کلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب.

حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی.

حسابداری بیمه: در موسسات بیمه.

 

حسابداری بانک‌ها: در شعبه‌ها و سرپرستی بانک‌ها.

حسابداران پس از مدتی اشتغال به کار حسابداری می‌توانند در سمت مدیریت مالی واحدهای تجاری، ایفای نقش نمایند.

* حسابرسی

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در بند الف در حرفه حسابرسی شاغل شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند:

حسابرسان داخلی: این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می‌دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند.

حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکت‌ها یا سازمان‌ها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می‌باشند.

در حال حاضر در ایران، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی، بزرگترین موسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند.

*دروس این رشته

اصول حسابداری 1و2 که در آن اصول و ثبت رویدادهای مالی بررسی می شود.

حسابداری

سازمان و مدیریت: که در تاریخ زندگی اجتماعی انسان کمتر فعالیتی به اندازه اداره سازمانها اهمیت داشته زیرا انسان با اداره بهتر انواع سازمانهای اجتماعی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت های افراد با صرف حد اقل هزینه افزایش می دهد.

حسابداری شرکت ها : با هدف تاکید یر جنبه های کاربردی و شرایط محیطی به بررسی و عملکرد شرکت های تضامنی و نسبی و سهامی با توجه به قانون مالیات و سایر قوانین موضوعه کشور است.

مفاهیم و روش های آماری: که از ترکیب و تلفیق تعاریف مختلف آمار و توصیف مشاهدات تجربی و احتمالی و استدلال استنباطی توصیفی را ممکن می سازد.

حسابداری بهای تمام شده: که استفاده از آن برای دستیابی به بهای تمام شده ی محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده جهت بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور ضروری می باشد، به عبارت دیگر سود باید از تقلیل بهای تمام شده به دست آید از طریق افزایش بهای فروش تا زمینه رقابت ایجاد گردد.

ریاضیات امور مالی: برای رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی اقتصادی اجتماعی از ریاضیات استفاده می شود و باری تعیین اغلب اقلام مجهول و نا مشخص  مثل پیش بینی نرخ تورم یا نرخ بسیاری از معادلات با متغیر ها و درجات مختلف استفاده می شود.

توصیه می شود دانشجویان حسابداری حتما با نرم افزار های حسابداری که در بازار هستند آشنا شده و درباره این نرم افزار های حسابداری نیز اطلاعات کسب نمایند. تسلط بر این نرم افزار های حسابداری هم باعث کمک به فهم مسائل حسابداری شده و هم برای پیدا کردن یک شغل مناسب امتیاز محسوب می شود.
در این بین نرم افزار حسابداری باتیس و نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت ، محصول شرکت داده پردازان ارگس می تواند کمک شایانی به دوستان نماید. ضمن اینکه فیلم های آموزشی این نرم افزار های حسابداری در سایت شرکت داده پردازان ارگس موجود است و برای دانلود می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.
 

انجام دادن یک عمل و حتی خود داری از یک عمل، مستلزم تصمیم گیری و لازمه ی تصمیم گیری، آگاهی است. برای آگاهی باید اطلاعات موجود درباره ی موضوع تصمیم را گرد آوری و اطلاعات مؤثر در تصمیم گیری را انتخاب نمود؛ و بر اساس این اطلاعات، تصمیمات مختلفی را می توان نسبت به یک موضوع گرفت، تعیین و آثار و نتایج هر یک را ارزیابی کرد. در این صورت، تصمیمی که در نهایت گرفته می شود آگاهانه و معقول خواهد بود.

حسابداری در ایران

حسابداری در ایران در حوزه نظری  رشد کمّی زیادی کرده‌است و پایه گذاری تحصیلات تکمیلی با این نگاه به حسابداری صورت گرفته و توسعه یافته‌است. با این وصف تعریفی از حسابداری در ایران غالب است که مضمون و محتوای آن صرف نظر از چینش یا تفاوت ظاهری الفاظ آن برای همه دانش آموختگان حسابداری ایران شناخته شده‌است. بر اساس این تعریف: حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی. این تعریف ترجمه کاملی است از تعاریف مختلفی که از حسابداری در عصر پازیتیویسم یعنی دهه‌های40الی 60 سده پیشین در دنیا رواج داشته‌است.

سید حسن سجادی نژاد و همچنین اسماعیل عرفانی و دکتر عزیز نبوی از بنیانگذاران حرفه حسابداری در ایران به شمار می‌روند که با تأسیس مدرسه عالی حسابداری شرکت ملی نفت و موسسه عالی حسابداری توانستند بیش از 6000دانش آموخته رشته‌های حسابداری و حسابداری دولتی و حسابرسی پرورش دهند.

 

تهیه کننده: محمدصادق ابراهیمی

آماده کردن برای سایت : مجتبی کمانکش

 

+ نوشته شده توسط Babakrostami در دوشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۲ بعد از ظهر، یک بازدید ، بدون دیدگاه